fredag 3. juli 2009

SYKKELTUR :-) i knall vær !

23/6     Avreise fra Mosekollen med bil ! Full guffe rett ned til Arendal hvor vi feiret  St.Hans aften med et knippe hyggelige mennesker ! Vi ble fraktet ut til skjæra med en lekker båt og nøt  reker og hvitvin!

24/6   Biltur til Kristiansand hvor vi startet turen  i 1200 tiden ! Været var nydelig og terrenget bra.Vi stoppet i Søgne for litt mat :-)!

DSCI0015

Dagens etappe på ca 6 mil gikk  veldig greit og overnatting denne natten var i Tårnhuset hos Karina Herteig i Mandal.IMG_7543

Huset er veldig spennende -og har et stort potensiale ! Vi overnattet i skriverstuen som var helt nyopppusset :-)! Vi spiste et nyyyydelig måltid på stedet Provianten! Der kjøpte vi med oss 2 nydelige brød som smakte HIMMELSK!

25/6 Fra Mandal gikk turen lags den gamle post veien til Trædal gjennom en koselig skog- allerede da fikk vi smake kupert terreng ...men dette var bare en liten forsmak :-)! Videre syklet vi  mot Sprangereid og ut til Lindesnes fyr. Knall varmt vær !

"søstrene Bjørklund"

Det var kupert ut dit også! Vi tok oss et måltid i fjæra. De barskeste av oss badet mens noen andre av oss prøvde "å ikke tenke "på veien tilbake til Sprangereid... ;-)! Fra Sprangereid syklet vi videre mot Lyngdal. Jeg begynte forsiktig å gløtte i papirene og fant ut at sykkelboka SA :SVÆRT bratt terreng........ greit å finne ut - for min del - litt i seineste laget ;-)!! Noen av oss var vel informert om dette -men også de syntes nok at det var i overkant "kuppert" :-) ! Videre leste vi at dette var  et stykke for spesielt intreserte ;-)!  Jo hoi !!!  "svett" svett" -Men vi kom oss fram til Rosfjord Strandhotel i Lyngdal! Der fikk vi en fin leilighet og gratis biletter til Sørlandsbadet ;-)! Jeg var veldig sliten etter dagens etappe - det har nok blitt litt for lite kondisjonstrening i vinter...det hjalp en stund med sterke bein ....men det holdt ikke alene!

26/6  Fra Lyngdal gikk ferden videre til Flekkefjord og videre mot Hauge på riksvei 44. Kartet sa kraftige stigninger - ;-) og det var det !

ikke så høyt...men stigningen er over et par km....

og gikk det rett ned ;-)...og opp igjen.... ;-)!

Måtte trille gitt....

Vi tok en matbit i Åna - Sira (og dalstrøka innafor....) før vi syklet videre mot Jøssingfjord.

DSCI0049

HELLEREN -hus fra 1600 tallet.Man kan gå inn å titte !

- Svingete veier.

bare 1 ordentelig tunel..... og det er like greit ...Viktig å ha lys både foran og bak på sykkelen! Bilene kommer veldig fort og veiene er smale.

MEN bakkeslitet var helt greit når vi kom fram til turens aller flotteste sted: Sogndalstrand kulturhotel i Sokndal!

DSCI0057DSCI0112DSCI0104

DSCI0063 DSCI0069

DSCI0092

Dagen etter syklet vi til Egersund hvor vi tittet litt rundt før vi tok toget tilbake til Kristansand. Etter en overnatting i svogers kjempekoselige sommerhus i Arendal dro vi hjem til kongsberg.

DSCI0089

:-) :-) :-) :-) ALLE var enige om at vi hadde vært på en TOPP "topptur" !