søndag 30. november 2008

1. SØNDAG I ADVENT..............

advent 008

Jeg ER grenseløst heldig ! Jeg har en flott familie og jeg gleder meg til JUL!

Jeg ser at veldig mange ikke har det som meg ! Det får meg til å tenke igjennom og sette pris på at jeg er heldig !

For noen er IKKE dette en selvfølge! Mange får ekstra tunge dager i sånne høytider . Det gjør meg vondt å tenke på.

Jeg kan sende noen tanker , holde rundt noen eller gi noen en klem. Kanskje det kan lindre å vite at noen tar en med i tankene...

Samtidig MÅ jeg glede meg over det jeg har og nyte førJULstiden sammen med de jeg er glad i . Har i år blitt enda mer oppmerksom på at det aller viktigste er rammen rundt høytiden....-ikke svære gaver og høyglanspolert hjem som er det viktigste! Familien er samstemt i år : at gave hysteriet skal begrenses til noen veldig få men kanskje enda mer personlige..og veldig gjerne hjemmelagde ;-) gaver ! DET gleder jeg meg til!!! Jeg har i mange år blitt kvalm av gavehysteriet! Heldigvis er "unga" blitt så store store og fornuftige at de ser det på samme måte!

Mine bekymringer i før JULstiden ER : å finne DE optimale JULEgardinene til kjøkkenet.....syr nye hvert år!!! -Og at jeg HATER store JULEbord med masse ukjente (mer eller mindre påseila) mennesker som jeg "liksom" MÅ prate hyggelig med!!!! Dette er overkommelig!! ;-)!Julegardinene finner jeg sikkert EN eller annen gang ;-)! Og "sånne "JULEbord har jeg slutta å gå på ;-)!Da sitter jeg heller i sofa kroken og koser meg med katta ;-)! Men det er heldigvis koselige tradisjonsrike samlinger som julebord på jobben og rakfisklag også !! ;-) DET liker jeg...laget altså..ikke rakfisken...!

I dag på 1. søndag i advent henger jeg opp årets julegadiner på kjøkkenet , begynner å ....FYRE med røde lys og julestjernene lyser både på kjøkkenet og i stua!

GOD ADVENDTSTID! (det 1. lyset på adventstaken er selvfølgelig også tent!)

advent 009

7 kommentarer:

marte sa...

Dette var fint skrevet...! Jeg GLEDER meg VELDIG til å komme hjem til det koselige julehuset i Mosekollen 2, med verdens beste familie å feire julen sammen med. I år skal vi bare kose oss, og ikke la gavehysteriet styre. Det er tross alt stemningen og å ha hverandre som er viktigst.
Jeg veit jeg kanskje er litt i overkant opptatt av tradisjoner, og da SÆRLIG i jula. Jeg har blitt så glad i sånn vi pleier å gjøre ting. Men når det gjelder julegardiner tror jeg du er værst! Jeg er fornøyd bare det er litt forskjell fra resten av året, og gjerne litt rødt ;) Er sikker på at de duger i massevis i år også! (Fint bilde av julestjerna)

Runa sa...

;-)! Tradisjoner er VIKTIG Marte .. det gir forutsigbarhet og trygghet!...Selv om verden ikke går under om vi tar inn juletreeet bitte lille ...eller ;-)!
Gleder meg masse til jul og jule kos ! Pridan gleder seg til ribbe...

Alex sa...

Enig med deg, vi må se hva vi har og være fornøyd med det !!!

Og gardinene finner du vet du, bare bestill dem til universet og da en dag så ser du dem tilfeldig !!

Ha en fin uke !!

klem

Betty Boom sa...

O jul med din glede. :-)

Sylvi sa...

Det er noe helt spesielt med jula! Jeg husker bestefar godt og det gjør varmt i hjertet å tenke på...
Fjorårets jul var litt nedtur av flere grunner, men i år!! ;-D - da skal vi ha mange dager sammen på vår måte!!

Kos deg i førjulstria! Klem

trine40 sa...

Så fint at du koser deg med juleforberedelsene! I år blir det noen hjemmestrikkede sokker på diverse tantebarn o.l. (hysj!), og så skal vi bare gjøre det vi har lyst og overskudd til.

Kom med bilde av de nye julegardinene når de er klare, da:)

Runa sa...

Alex:Har jeg ikke større problemer enn JULEgardiner før Jul ...så har jeg jo inegenting å klage på ;-)!
Betty:;-)
Sylvi:Koselige minner fra tid med bestefar er vakkert.Han var veldig opptatt av oss unga og ...veldig lettrørt ;-)!
Trine:hjemmestrikka sokker er GULL!Gardiner ....okai ;-)!