mandag 28. juli 2008

Er det mulig.....!?



...folk som kjenner meg...vet at jeg hater å bake! Alikevel prøver jeg meg gang på gang!Det er jo godt med litt nybakt av og til ......!-Og jeg baker til JUL :-) ! Tilogmed Sarah Bernard....!Da er det best for ALLE i familien at de holder seg unna til kakene er klare....! Det er ikke søte små jule engler som svever rundt meg akkurat da....!
For ikke å snakke om når jeg prøver meg på gjærbakst!Deigen blir alltid klissete og jæææ...!Alikevel ser jeg for meg velduftende og nybakt..stadig vekk!Hadde for noen dager siden kjøpt en kjekk liten pose med ferdig blanda rundstykke mel! Det kunne vel ikke gå galt?På søndag som var en av de varmeste dagene her omkring....gikk jeg i gang med rundstykke bakst! Jeg måtte jo å ha noe å gjøre under siste etappe av Tour de France! Alt gikk som hakka møkk...i starten....!Det var gruselig varmt på terassen og jeg tenkte at det var greit å heve deigen der.Forheving gikk veldig bra.Deigen var nydelig ....å se på!Det begynte i kjent stil når jeg skulle bake ut rundstykkene...plutselig sto jeg med en seig klissete masse på fingrene...!!!!! Den eldste dattera kom inn på kjøkkenet...smilte litt overbærende og forta seg ut! Jeg kjempa meg ut av deigen og fikk til noen ganske fine rundstykker....syntes jeg selv ;-)!Siden jeg hadde hatt slik ein"sucsess"...med forhevingen på terassen satt jeg brettene med rundstykkene til heving på bordet på terassen!Jeg hadde lagt over et klede og plast på toppen!
Dette skulle bli supert!! Jeg ryddet på kjøkkenet og tittet videre på "veien mot Paris"! Snart skulle det dufte deilig....! MEN da jeg skulle sjekke....at ikke rundstykkene este uover sine bredder.....oppdaget jeg at lille søte selskapssyke FRIDA.....den ene katta vår........ mykt og deilig oppå det ene brettet med rundstykker !!!!! UUUUUÆÆÆÆÆÆ!Det er ikke mulig! Jeg fikk løfta (røska!) henne vekk og dytta sammen "panne kakene" slik at de kunne gjenkjennes som rundstykker! Er det noe rart at det er lenge mellom hver gang det bakes her i huset!!!!?

8 kommentarer:

Sylvi sa...

Ha, ha, ha!!! :D

Veit du, det med baking er heller ikke den flittigste syselen her i huset heller... Husk! - det er et fag!!

Runa sa...

:-)Det er jammen meg sant ;-)!De har gode rundstykker hos baker`n også!

trine40 sa...

Herlig med en god latter på morran - utrolig god skildring av forløpet! Katter liker jo komfort, så sånn sett var rundstykkene deilige:)

Fersk bakst er deilig, og jeg er stort sett venner med gjærdeigen..men ikke noe slår en brioche fra baker'n da.

Therese sa...

:oD Tørr jeg foreslå at du både forhever og etterhever inne på kjøkkenbenken neste gang ?! :o)

En god latter skal jo forlenge livet, så vi som leser dette har nok fått forlenget levetiden vår nå - hi hi

Runa sa...

Trine 40-Enig!Det blir noe fra baker`n en stund framover ..til neste gang jeg blir litt for overmodig!
Therese-Det blir absolutt etteheving inne på kjøkkenbenken..under strengt oppsyn!Men det blir en stund til neste forsøk!;-)

=Anja sa...

Hei Runa:0)
Følte bare sånn for å formidle en klem til deg i kveld:0)

Slutt

GundaM sa...

Hihi, da er vi to! Gjærbakst har jeg kutta ut for leeeeenge siden. bare elsker prinsessekake jeg da, men blir den fin og lett???

Og boller...Glem det! selv ikke de i pose får no jeg til. nei, vi har andre kvaliteter vi Runa, men flott historie da og søte pusen..klart den må få hvile seg på den varme deigen;0) hIHI, TAKK FOR EN GOD LATTER!

OG GOD HELG!

Surfine sa...

he he...bakst er hyggelig det synes jeg, men det blir ikke så ofte her heller, men jeg skjønner jo at med dine frustrasjoner kan det ta litt tid mellom hver gang;o)

Nå har vi vært på et par uker ferie vi, og nå er vi hjemme igjen..må vel til med malekosten igjen snart også. Kan jo ikke bare ha sus og dus;o) Stor klem!