fredag 4. juli 2008

TUR TIL PROVENCE 20-28 JUNI 2008

Fredag 20/6: Fly fra Torp til Marseille fredag kveld.Overnattet på hotel på flyplassen.Nydelig frokost! Lørdag 21/6 :Tok ut leiebil ...så liten(vi skulle jo bare sykle,så vi trengte den kun til transport til og fra flyplassen) at vi måtte stappe både oss og bagasjen inn!VI kjørte til Bonnieux og rakk akkurat sykkel butikken før den stengte kl 12! Fikk ut 4 mountain bike.Dro rett til leilighetskomplekset og fikk sjekket inn..4 timer før tida!Vi har bestilt leiligheten hos KJENT I PROVENCE

Leiligheten var veldig praktisk og koselig.Det var tre soverom, 2 bad og 1 do.Det var felles basseng og deilig skjermet uteplass med flotte solsenger i bak gården.

Søndag 22/6 :Vi spiste deilig frokost hver dag før vi dro ut på tur!

Turen gikk til Pont Julien en bro fra ca 400 før Kristus - derfra videre til Roussillon
Vi måtte selvfølgelig innom det flotte hotellet Sables d`ocre i Roussillon som vi bodde i for 6 år siden.Vi passerte osgå Bories på turen.

Mandag 23/6: Gikk turen til Goult - St.Pantalelon - Cabrieres d`Avignon- Fontaine de Vacluse-Langnes-Coustellet.

Tirsdag 24/6: Dro vi til Menerbes.Ingvar fikk seg et lite uhell helt i starten på turen.Balansen hans er ikke som den var...han velta med sykkelen og brista et ribbben!Det er vondt og hemmende! Han fikk sykkel styret i brystet...vi sa at nå var han EU gokjent! ;-) !

I Menerbes dro vi innom en resturant vi spiste på på vår tur i 2002.Den gangen vi var der var det veldig varmt!Dama som drev resturanten spylte oss med hage slangen mens vi satt ved bordet!Hun var der fremdeles!Det virket som hun husket episoden!
Videre gikk turen til Lacoste (slottet til Marquiz de Sade) Der spiste vi deilig lunch under et tre!
Onsdag 25/6: Syklet vi til Saignon.Det var oppover hele veien dit,og veldig lett hjem igjen...
På ettermiddagen fikk vi besøk av 4 intrerailere!Kjempeskoselig!Synd de måtte dra så fort dagen etter,men de fikk iallefall deilig middag,en liten svømme tur i basenget,gratis overnatting og ny vasket tøy!

Torsdag 26/6: Hviledag..Kari og Bjarne tok en liten tur til Apt for å shoppe litt,Ingvar kjørte jentene til Rousillon og toget i Cavallion.Jeg nøt dagen ved bassenget!

Om kveldene koste vi oss med Champagne og jordbær!

Vi fikk virkelig smaken på det søte liv!

Ellers gikk vi turer rundt i byen på kveldene ,tok oss en kaffe ++ på en liten kafe`.- Og vi var tidlig i seng!!Vi tror IKKE det kommer av at vi har blitt "gamle".......mulig varme, sykkel, soling, bading, vin ..vin....kan forklare noe..!Vi var i allefall fit for fight ved 5-6 tiden neste morgen..! (vi har feriert sammen i mange år og vel alltid vært sånn...når jeg tenker etter....)

Fredag 27/6: var aller siste sykkeldagen og vi skulle gjerne hatt flere!!!Vi brukte den godt!Dagen startet med 1 mil nedover til Lourmarin(jeg ble litt deppa når jeg tenkte på at alle de bakkene måtte vi oppover igjen ...) I Lourmarin var det marked

Vi syklet videre derfra til Ansuis,der var vi inne i kirken og tente et lys.Tok en liten rast med kaffe på en liten lokal kafe`før vi syklet videre til Cucuron og Vaugines
Etterpå syklet vi tilbake til Lourmarin hvor vi spiste lunch og frisket opp minner fra 2002!

SÅ var det bare å ta fatt på 1 mil oppover!! Jeg gjorde som jeg har lært av sykkel gutta : finne passe fart og passe tråkk......male på !
;-)!!!Bakken gikk som hakka møkk!!Vi hadde blitt sprekere i beina etter den uken med sykling! Ikke noe problem å sykle på tyngre gir...og turen hjem gikk FORT!
Vi hadde bestemt oss for at vi ikke skulle ta noe vin den kvelden for vi skulle tidlig opp...men vi var så høye på livet at det ble nok et par flasker Champagne!
Lørdag 28/6: avreise fra leiligheten kl 0500! Vi ville ha god tid, for vi skulle levere leie bil og sjekke inn.Vi brukte ca 1 t og 15 min til fly plassen.
Vedr. hjem reise:Jeg får nok aldri mer ansvaret for bestilling av fly biletter!!!Ikke nok med at jeg hadde bestilit utreise fra Torp og innreise Gardermoen...jeg hadde også fått mellomlanding på Paris Orly og videre flygning fra Charles de Gaulle.......!Det er ca 4 mil mellom fly plassene ...bagasjen måtte vi ta ut og frakte videre selv...!! ;-)Vi tok taxi...men det var sommerferie start i Paris og derfor kø!!MEN taxi sjåføren kjørte som et svin..minst og vi rakk flyet videre!Så det er altså lurt å sjekke litt rundt det man bestiller ;-)!
Men det ble selvfølgelig ingen sure miner av denne "lille" fadesen!
ALLE var enig i at dette hadde vært en fantastisk ferie!!! Vi kjenner hverandre godt,liker å bruke kroppen og tar ikke ting så nøye!Vi kommer garantert tilbake hit !
Vi har skrevet huskelapp til neste tur,der står det:
-ikke ta med klær!(vi brukte ca 10% av det vi hadde med oss!!)
-ta med termos.
-frontvesker?
-flaskeholder?
-egen sykkel(racer)
-Ventoux(dit skal vi neste gang...)(sjekk Tour de France!)
Vi har sett at den 14 etappen(19 juli) av årets Tour de France går igjennom området vi bodde og syklet !Det skal bli gøy å se!

TAKK FOR EN FANTASTISK TUR !