fredag 23. mai 2008

VIRUS ER NO DRITT!





For snart et år siden ble mannen min angrepet av virus på balanse nerven.
Det er iallefall det de "lærde" har kommet fram til!


Det startet med at han begynte å høre dårlig på det ene øret.
Han trodde det var tett av ørevoks og gikk til legen for å få tittet på det,
men øret så helt greit ut.

Etter en par dager ble han veldig dårlig med svimmelhet og kvalme.
Han måtte ligge rett ut, - hadde ikke mulighet til å holde seg på bena.
Hørselen ble også dårligere.

Vi kontaktet lege og han mente bestemt at det var virus på balanse nerven. Medisinen var: ta tiden til hjelp.
Det tok flere uker før han kunne være oppe lenge av gangen. Svimmelheten var fremdeles der,men kvalmen gav seg.
Hørselen var på dette tidspunktet helt borte på det venstre øret.

Han har vært hos spesialister, scanning , CT osv. Svaret han fikk er at balanse nerven og hørsel nerven på venstre side er død . Det er ingen ting de kan gjøre .

SELVFØLGELIG ER VI GLAD FOR AT HAN IKKE HAR FÅTT EN MYE VERRE DIAGNOSE!

MEN dette gjør allikevel ganske stor inngripen i livet til en sprek 51 åring som alltid har vært aktiv og har jobbet mer enn gjennomsittet!Nå jobber han jobber ca 40 %. Han begynner tidlig på jobb,sånn at han kan få unna mest mulig når han er opplagt og alene!

Han har konstant øresus.... og dette øker veldig på når det er mye støy rundt han!
At han er døv på det ene øret hemmer han også i stor grad.
Han klarer ikke å følge med når flere snakker.

Han klarer ikke å retnings bestemme lyd.

Han hører ikke hvor telefonen er når den ringer.....- eller hvor vi er når vi roper...!

Han blir veldig fort sliten når han skal konsentrere seg om noe og må ofte hvile ei stund på dagen for å holde koken til kvelds. Pga. balanse nerven som er død må han bruke øynene for å holde balansen.Dette fører til at han nok ikke alltid ser folk han møter...så om noen kjente syntes han virker overlegen.... - så er han ikke det :-)!

Noe som også setter han ut er følelsen av å være inne i ei "klokke" som han sier selv...og at han er helt "ullen" i hodet pga. øresus, piping og svimmelhet.

Da han ble 50 år fikk han ski kurs med dyktige ski folk på Lillehammer.Han lærte mye og syntes at han fikk skikkelig dreis med både teknikk og balanse på ski! Akkurat det syntes han nok er litt leit at er borte! Han går greit på ski men må hele tiden se ned i bakken for å holde balansen...Så teknikken og fra sparket blir ikke som det var!

Heldigvis er mannen min en type som ikke setter seg ned og depper over ting han ikke kan gjøre noe med ...men konsentrerer seg om de tingene han kan gjøre!


Jeg beundrer måten han har taklet dette på ! Takk for at jeg fikk akkurat denne mannen til kjæreste og ektemann!

10 kommentarer:

Betty Boom sa...

Jeg har hatt det. Da jeg fikk barn nummer to. Ble stående fast midt i byen, med barnevognen å holde meg i, og der måtte jeg stå til Bernt kom og hentet meg, kunne ikke flytte meg av flekken. Det går over. Det er et stress symptom, det er noe dritt, men det gjør retningen i livet, etterpå bedre. God helg.

Runa sa...

Var det menieres ?
Har en venn som har hatt sånne sympt.
-Og vi har hørt om veldig mange som har hatt noe lignende.Men alle har hatt litt redusert hørsel..Han er totalt døv.Hørsel og balanse nerve er død.

GundaM sa...

Og han er heldig som har deg;)

Har selv øresus i ene øret men fungerer helt fint. Men i lokaler med mye folk, på fest og bakgrunnsstøy må jeg bare gi meg over.Da setter jeg maska på og smiler, blir helt satt utafor. Får ikke med meg enting og føler meg utrolig dum som bare smiler og nikker.

Ellers har jeg det toppers;)

Har han prøvd alternativ behandling forresten?

God helg til dere og kattepusene;)
Klemz

GundaM sa...

Ps, må bare nevne jeg også driver med qigong;)
En fantastisk treningsform for balansen.Jeg har ikke ro i kroppen til å sitte iro å meditere, så jeg bruker qigogen som meditasjon... For seks år siden var det umulig for meg å stå på en fot, nå står jeg så lenge jeg har bestemt meg for det....
Men et staere menneske enn meg er det langt imellom ifgl min kjære mor;)

Sylvi sa...

Dette var trist lesning! Håper virkelig dette kan skli over eller i allefall få en bedring!!! Egil hadde noe på balanse nerven og i øret husker jeg... Tror han fikk medisiner i perioder!?

Han er heldig som har deg og to flotte jenter! Hils!

ha en fin helg!

Runa sa...

Gundam:Takk!Ja,han har prøvd alternativt.Uten resultater!Vi håper selvfølgelig på et mirakel..men hos de fleste som har hatt noe lignende er balanse nerven "bare" blitt skadet.Hos han er den og hørsel nerven død.Er den skadet kan det ofte bli en bedring har vi blitt fortalt.
Han trener balanse og det er selvfølgelig bedre enn i juli i fjor.Men det har stått på samme nivå siden sept-07.
Men han kan jo gjøre mye alikevel!

Sylvi:Egil hadde menier tror jeg.Det kan komme i enfall.
Vi håper på bedring...selv om det ikke ser veldig lyst ut.Han klarer seg jo greit, selv om han ikke er som før!Skal hilse han!

=Anja sa...

Dette klarer dere-Runa
Klem
Slutt

Betty Boom sa...

Jeg vet ikke hva det var annet enn Virus på balansenerven, om jeg hører dårlig, så er det ikke noe rart, med all ROCKEN jeg har produsert og hørt. hehe. Alt er i orden med meg nå, så jeg har ikke noe men eller fokus på det

Surfine sa...

Takk for kaffe og hyggelig prat!!!

Virus og sykdom er noe skikkelig dritt!! Håper ting bedrer seg, man kan jo ikke gjøre annet enn å håpe og tro...samtidig som en må leve med ting som de er..så godt en kan!

stor klem!

Runa sa...

Anja:Ja! Vi klarer det meste!
Klem tilbake

Betty:Flott at det har gått over på deg !Rock videre!;-)

Bente:Takk det samme!:-)Det må bli mange flere iløpet av sommern!