søndag 27. april 2008

Forandring del 5

MAT..KROPP...FØLELSER....VEKT REDUKSJON....

Jeg begynte å overspise i 13-14 års alderen.Begynte også da med slanking!
Hvorfor man begynner å overspise/slanke seg og får et dårlig forhold til kroppen sin kan være mange.Jeg har ikke tenkt å brodere ut mine ting her.
Men resultatet av dette ble 107 kg som 43-44 åring!

Hvor mange ganger har jeg sagt : jeg gidder ikke å telle kalorier! ?
DET er for slitsomt og kan da ikke være nødvendig! Man kan da ikke leve sånn ..med å telle kalorier hele tiden !!

OM man skal redusere vekta si MÅ man vite hvor mye putter i seg iløpet av en dag i forhold til hva kroppen trenger/forbruker....og tro meg...man spiser laaaaangt mer enn man tror!!!!
Jeg og mange med meg har sagt: ...jeg spiser nesten ingenting og går allikevel ikke ned i vekt....!I noen ekstreme tilfeller kan dette kanskje stemme...
For min egen del har jeg - etter å ha lært mer om mat/kropp og trening sett: at de gangene jeg ikke har gått ned i vekt, har jeg spist FOR mye i forhold til hva jeg har beveget meg!
Man kan godt la vær å telle kalorier -men da får man heller ikke de resultatene man ønsker.

Jeg ønsket STORE resultater!Var dønn motivert!Tok inn kunskapen fra vekttapskurset med full tyngde!Jeg har jobbet hardt , telt kalorier men også kost meg litt innimellom.Men ikke hver dag! Og husk at helga også er med i ukeplanen...en stund glemte jeg det litt ;-)!

På vekttapskurset lærte jeg masse om mat - om hva kroppen trenger og hva som er lurt å spise.
Det jeg syntes har vært mest vanskelig under denne prosessen er å få med hodet på å spise nok til å ha tilstrekkelig energi på harde treningsøkter og nok til å nå mine mål i forhold til å bygge muskler.
Man har lyst til å gå fort ned i vekt...og kniper litt ekstra inn på maten. Kjempe dumt...! Man blir lettere på vekta..men har ikke energi til å jobbe skikkelig på hverken styrke eller kondisjon trening.

Mine mål har vært å bli sterkere i kroppen ,stramme inn mest mulig av løs hud og få mer enn god kondisjon..!

Jeg har selvfølgelig noe "løs hud" etter å ha gått ned mange kilo i vekt.Men ikke så mye som jeg hadde trodd. Har trent styrke 3 ganger i uka hele tiden.Tror dette har vært avgjørende.
At puppene henger ned og ser ut som ørene til ei harabikkje...kan selvfølgelig rettes på om jeg ønsker! Ellers prøver jeg å fylle opp løs hud med muskler der dette kan være en fordel :-)!


Kommentarer har jeg fått mange av under denne prossessen....!

NÅ må du da være slank nok ! Eller: du har jo blitt helt treningsnarkoman!

Nå må du snart gi deg med den slankinga..du ser ut som et skrukkete eple i ansiktet!! ..Du må jo kunne ta litt is til kaffen eller kake av og til ...hver dag...!
Du har blitt helt gal!

Heldigvis har positive kommentarer og støtte fra famile og gode venner vært mange fler enn de negative !:-)trillioner takk til dem!

Jeg har ikke hatt større kontroll over kroppen min/vært gladere i kroppen min enn jeg er nå - på veldig mange år!

Jeg har jobbet hardt for å komme hit og ting begynner å bli en god vane.

Jeg har ikke tenkt å la kommentarer fra andre ødlegge for meg.

Jeg har mine mål ,så får andre ha sine!

7 kommentarer:

Sylvi sa...

At ikke folk har vett nok til å holde kjeft!! Det handler faktisk bare om helt vanlig folkeskikk!

Du har vært utrolig flink, Runa! Imponerende!

Lykke til videre - dette klarer du!!!

PS! På jobb har jeg et program som tar bilder på skjermen. Jeg skal lage en forklaring til deg ang linker... men det kan jo virke som om vi har helt forskjellig??!!

Runa sa...

Tusen takk!
...ja - noen folk eier ikke vanlig folkeskikk! Synd for dem!
..Og noen er rett og slett misunnelig :-)!

..Jeg er ikke helt dreven i denne blogge verden - men jeg er lærevillig!Takk for at du gidder å hjelpe!

Betty Boom sa...

Typisk at folk vil ha deg i sitt bilde. Det er bare deres egen utilstrekkelighet i eget liv og angår deg ikke. Ikke slipp de inn i kjøttet ditt. La de stå i sitt, så gjør du ditt, for du gjør en kjempe jobb.

Takk for spiriten!

Betty

Sylvi sa...

En misunnese er en normal følelse! - men noen ganger må man bite seg i tunga OG ikke minst unne andre vel! DET er en viktig egenskap som ikke alle behersker. Misunnelse er rot til mye rart ;-)

Kos å kunne bidra med "noe"...

Klem

Runa sa...

Betty::-)heldigvis klarer jeg å se det sånn!....iallefall når jeg ikke er pre menstruell!
Bra at formen din er stigende!
Stå på!Kjører litt tungt på armer for tiden...har litt rom skinn jeg skal fylle opp ;-)!

Sylvi:enig-det er helt normalt og veldig lov å være misunelig!Og derfor blir jeg ikke så fryktelig lei meg!Men om jeg har en tung dag ...løfter det meg ikke akkurat ;-)heldigvis er jeg ikke redd for å bite fra meg eller grine en skvett!
Verden er full av folk uten den helt store fingerspiss følelsen...og de får ikke ødelegge for meg!Basta!
Du har bidratt med masse inspirasjon og kreativitet lenge!

Surfine sa...

Det er helt klart at en del folk burde være flinkere til å holde kjeft! ...men som alt annet i verden så er ikke ting alltid som de burde, og da er det jo en flott egenskap å klare ha tro og fokus på det man selv tror på og bedriver...så får andre si akkurat hva de vil!!

Stå på Runa, du er så flink at det er helt imponerende!!!

Emmeline sa...

SÅ FLINK DU HAR VÆRT: Jeg bøyer meg i støvet... JEg er nemlig en Mummimamma som har RIKELIG å ta av.. Og jeg kan love deg at jeg har prøvd mange mange ganger. Da er det 30 kilo ned og 30 kilo opp igjen desverre. SÅ holdt ut og bli der du er nå. Ikke hør på toskete folk som sier at du må spise MER? Du har jo ENDELIG nådd det målet du har jobbet så hardt mot.
Flinke jente!
I dag er det siste runde med bloggbesøk etter ettårsjubileums innlegget der mange hadde vært på besøk. Det har vært så koselig å titte innom til alle som hilste til meg den dagen, mange inspirerende og lekre blogger og din er en av disse!!! Tusen takk for hilsenen fra deg, det satte jeg stor pris på! Håper du får en fin uke og at været viser sin vårlige side:)