tirsdag 15. april 2008

Forandring del 4

Om man skal nå et mål må man definere det og jobbe målbevist mot det.Det behøves som oftest også del mål underveis!Dette er noe av det aller viktigste jeg har lært! INGENTING kommer av seg sjæl.Man får betalt etter hvilken innsats man legger inn!Jeg har de 2 siste årene trent styrke og spinning x 3 i uka i tillegg til ski og sykkel turer i helger.
TRENING og MÅL:Jeg begynte med styrke øvelser og crosstrainer.På den vekttapsgruppa jeg gikk på - fikk vi som var der "prøve smake"gruppe timer for oss selv.Det var kjempe bra!Da slapp man "dørstokkmila" der i allefall! Supert! Ikke så skummelt når det var bare oss tjukke sammen...
Jeg falt umiddelbart for sykling!Noe jeg også visste var bra for knærne mine.Jeg hadde vond rygg og vonde knær når jeg startet å trene.Etter 2 mnd. med trening hadde jeg IKKE smerter i ryggen lenger!Helt utrolig!Veldig lite smerter i knærne også.
Sommer`n 2005 hadde jeg som mål å gjennomføre Grenserittet(Strømstad-Halden)80 km.Det gjorde jeg ..men jeg brukte laaang tid 5:22.34!
Det hadde regna i lang tid forut for løpet !Og det regna deler av løpet.Det var gjørme og dritt!Jeg måtte bære sykkelen ned bakker..pga. gjørme!MEN det gjorde ikke no`!Jeg var verdens lykkeligste akkurat da!

I jan 2006 begynte jeg med personlig trenere.Jeg vet at jeg er super heldig som har økonomi til dette.Det ble kjempe spennende!Jeg hadde Espen på mandager og Bente på fredager!De har vært en enorm støtte for meg.
De er super dyktige og proffe.De har fått meg til å definere mål - så satt opp plan og dyttet meg framover!Og de har aldri sagt at jeg kanskje siktet litt vel høyt..men latt meg finne ut av det sjøl.Jeg har lært veldig mye av dem.


Falt på ski i vinter ferien -06!Fikk rufsa litt i korsbånd,muskel bakside lår og menisk....Etter eget ønske ville jeg se det an.

Sommer`n 2006 var målet mitt å forbedre meg på Grenserittet og sykle Birkebeiner`n!
Følte at jeg var på god vei vedr.form til ferien.Hadde planer om å sykle mye i sommerferien.Aller siste dagen før vi skulle begyne ferie..ble jeg overfalt av en løs hund...mens jeg var ute å syklet! Jeg gikk rett i bakken og knakk krage beinet!! Prøvde å opprettholde formen ved å ta med meg rulle på hytta!Der satt jeg på verandaen å prøvde meg på noen økter!Det blei ikke noe greie på det..det var for vondt(pingle!)! Jeg ble anbefalt å ikke sykle løpet da det var for kort stund siden bruddet.Da var det bare å se fram over mot neste sesong....

Måtte operere menisken høsten -06.Beinet ble ikke så veldig mye bedre.Fikk kramper i bakside lår ved svært liten belastning..men ville se det an nok en gang.

Jeg har vært igjennom både dype daler og høye topper under denne prosessen...de høye toppene har vært morsomst;-)!Det har vært tungt å begynne på`n igjen .MEN jeg har hatt en sterk tanke hele tiden om at jeg skal FAEN meg ikke gi meg!!

....Så , jeg startet på`n igjen med ny påmelding til Birken! I mai 2007 tok jeg en ny kondisjonstest som viste at jeg var i SÅ god form som jeg ikke hadde vært i tidligere ! Like etter ble jeg lagt inn på sykehus akutt.Jeg hadde tarmen inneklemt i et brokk i magen og måtte opereres.....!Da mistet jeg motet for en stund...!Det ble ikke Birk denne sommeren heller.Kunne kanskje kjørt,men jeg orket ikke å sykle!

Hadde kjøpt meg splitter ny RØD landevei sykkel ...som mest sto til pynt!

Men jeg fortsatte å trene og fikk ny operasjon av kneet mitt høsten 2007, på NIMI denne gang.Det ble veldig bra!Muskel bristen tar ca. 1 år å trene opp mente legen.Men jeg er allerede veldig mye bedre!

Jeg har bestemt meg...jeg skal IKKE sykle birken i år ;-)!
Jeg har flere mål : Sykle Lille Jotunheimen
Sykle fra Kongsberg til Hemsedal
Bruke sykkel på ferie!
Sykle veldig langt en gang...kanskje i flere måneder
Klare mange chins uten hjelp...
pluss masse masse mer......:-)
Når jeg klarer å gjennomføre alle disse målene vet jeg ikke helt. Jeg skal ialle fall klare minst et av de iløpet av sommeren -08.

6 kommentarer:

marte sa...

Det kommer du til å klare mamma :)

Betty Boom sa...

...og jeg gleder meg til posten med bilde etterpå :o))))

Runa sa...

;-)!Det kommer!

GundaM sa...

Jøss,blir svett bare av å lese her jeg;)

Her draes puta fram hver kveld, tar de tibetanske riter om du har hørt om de? Kjempetrening for meg ihvertfall, bare så synd overarmene blir så svære;) Men kjekt å være litt sterk på jobben og da.

Sylvi sa...

Nå bekrefter du det jeg har trodd hele tiden...

Sportslige aktiviteter er FARLIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:-)

Runa sa...

gundam:;-)siden jeg har holdt koken i flere år med denne treningsmengden - tror jeg det er akkurat passe for meg!jeg jobber bare 65% stilling og har mye fritid...dette er nok litt min hobby også!Hagen min ser derfor IKKE ut som din desverre ;-)Jeg kikket på de tibetanske riter,det så kjempe spennende ut.Litt yoga aktig?Yoga er iallefall mye mer slitsomt enn mange tror.-og jeg syntes store armer er flott!

Sylvi:hi hi-trur du jeg har hørt den før.... :-)!-trur nok helserisken min er mindre nå alikevel!